Thursday, March 29, 2007

Red Eye, Black Eye - K. Thor Jensen

Titel: Red Eye, Black Eye
Författare: K. Thor Jensen
Förlag: Alternative Comics

Handlar om en ung kille i tjugoårsåldern (författaren själv) som blir av med sitt jobb sin flickvän samt blir uppsagd från sin bostad, samtidigt som katastrofen med World trade center händer. Han vet inte vad han ska göra med livet utan bestämmer sig för att åka igenom USA med Greyhound Buses och bo hos folk som bjuder ut sina hem som sovplatser på internet.

Vad som skulle kunna vara en comic med galna upptåg udda personer blir mer en lunkande tribut av tacksamhetsskuld till alla dem han har besökt och fått bo hos.

Bland dem sista sidorna så låter han huvudpersonen utrycka sig igenom att säga ”I thought i’d be coming to great realization about the nature of post-terrorist America and human life……I Thought I’d go home as a changed man, rich with wisdom and hope…….Instead my nack hurts and I am greasy……”.

För mig symboliserar detta på något sätt hela serien man hoppas att den ska säga en något, det enda den berättar är grå amerikansk vardag. Men visst denna gråa vardagen finns och ibland är det bra att få se att andra också upplever den. Många uppslag är komiska men humorn känns ofta väldigt alldaglig och platt.

Men när jag köpte den så förväntar jag mig något i stil med A complete low life av Ed Brubaker, en seriebok som jag rekommenderar.

I Red Eye, Black Eye är bildspråket väldigt enkelt alla karaktärer ser nästan likadana ut, mycket mjuka drag. Jag brukar acceptera ett mer amatörmässigt bildspråk om handlingen finns där, men nu finns varken handling eller bildspråk.

Det usla betyget beror på att jag förvänta mig något annat än vad jag fick, jag förväntade mig att bli uppslukad av en berättelse, något som jag kunde undra hände verkligen detta ? är verkligen människor så här galna, men jag fick en realistisk berättelse. Betyget kan vara orättvist satt men vem säger alla rescentioner behöver vara objektiva.

Betyg 4 av 10

2 comments:

Jonas said...

Det gäller att vara hård och bestämd!

Fredrik said...

Hehe jepp, man kan inte stå för allt man har i sin bokhylla :P