Monday, April 30, 2007

Datorspel är kultur men hur länge dröjer det innan det kommer nå finkulturens borg ?

Datorspel är kultur men hur länge dröjer det innan det kommer nå finkulturens borg ? förmodligen ett bra tag anledningen till att jag reflekterade över detta var att jag precis har köpt Command and Conquer 3 Tiberian Wars.

Jag köpte det även om jag hade sagt dagen innan till Jonas att man skulle hålla sig borta från datorspel för det är sådan timesink. Jag vill försvara mig med att jag köpte det för jag ville se de ”ostiga mellan scenerna” av diverse C-skådisar.

Tycker det har blivit dåligt med filmiska cut-scene:s idagens dataspel i slutet av 90-talet så fanns där ju en del spel som Wing Commander, Red alert som flottade på ordentligt med riktiga skådespelare i diverser film sekvenser. Antar det är dyrt att både ha en utvecklingsstudio som ska utveckla ett spel samt massa Hollywood skådisar som ska spela in filmsekvenser. Men ju mer cut-scenes man har ju mer av manus känns det som ett spel har de flesta spel idag har manus som känns precis som serien Malte skicka till mig klicka på den för att förstora:

Får man tro vd:n Per Strömbäck på branschorginastationen Spelplan så omsätter spelindustrin 26-miljarder dollar och är snart ikapp filmindustrin som omsätter 33-miljarder

Man kan hoppas att lite fler intressanta manusförfattare börjar intressera sig för spelindustrin när det finns pengar och uppmärksamhet där. Tänk ett datorspelmanus skrivet av David Lynch hur coolt skulle inte det vara ?

Fast det är väll mer troligt att där pengar och uppmärksamhet finns dit kommer Brad Pitt ,Angelie Jolie och produktplacering kanske i Command and Conquer X Kanes revenge, frågan är om man vill det ?

3 comments:

Jonas said...

Nooooooo!!!! =) Ärligt talat så provade jag faktiskt ett demo av C&C3 på krysslådan häromdan , och även om jag inte är riktigt nöjd med kontrollerna, så är det kul att de tagit tillbaka filmskådespelarna. Det spelar egentligen inte så stor roll om de är kända eller inte, men det ger en så mycket mänskligare känsla till spelet än om de varvar varje uppdrag med en datoranimerad film. Jag hoppas de har blandat datoranimerade filmer och levande skådespelare som de har gjort förr. Men jag tror det kan vara svårt att ha med någon som Pitt i ett spel för det hade tagit för mycket uppmärksamhet från spelupplevelsen. Det är ett väldigt annorlunda medium att berätta en historia i och frågan är om inte någon superkändis bara gjort det svårare för en person att leva sig in sin roll när det känndes som om man tittade på film?

Stoffe said...

Du får ta och läsa Datorspelskursen på lunds universitet, så kan du diskutera arslet av dig runt såna frågor. Hans-Christian som håller i kursen älskar att prata datorspel och kan glömma bort att han ska hplla i en föreläsning och bara stå vid katedern och spinna vidare på en diskussion =)

Fredrik said...

Kan tänka mig problemet på krysslådan är vissa snabbkommandon ? ctrl + 1 etc..

Du får testa PC versionen också det är svårt att manövrera trupperna där med musen för spelet går så himmla snabbt lämnar man en strid för 10-sekunder så blir man wipe:ad.....

Ibland undrar jag om EA bryr sig om spelupplevelse ? hade dem kunnat sälja på en superstjärna hade dem gjort det, tänker på alla spel som kommer när det är film släpp......Vänta bara till ngt filmbolag köpper upp något dataspelsföretag då ska du får se :P inte för jag tror så mycket bra kommer av det.....Hur som tror jag det finns mer att hämta ur dataspelsmediumet framför allt om vi forsätter spela tills vi är gamla vi kräver ju mer mognad av spelen......

Jag borde nog läsa den kursen hade varit kul, nästa termin är jag redo för skola igen :P