Sunday, April 22, 2007

Politiskt korrekta godnatt sagor

Sverige har en tendens att toppa olika listor: högst jämställdhet, längst medellivslängd, bäst IT-infrastruktur etc även om vi tappar placeringar i ”känn dig präktig för du är svensk-listorna” så finns det nog en lista vi toppar och det är den i politiskt korrekthet. Jag hade därför svårt att hålla mig för skratt när jag läste Politically Correct Betimes Stories av James Finn Garner.En bok som tryckts i åtskilliga exemplar sedan 1994 men som jag har missat fram tills nu.

Följande är hämtat från boken när Askkungen får erbjudandet om att gå till balen av den goda fen:

” Hello Cinderella, I am your fairy godperson or indivudal diety proxy, if you prefer. So you want to go to the ball, eh ? And bind yourself into the male concept of beauty ? Squeeze into some tight-fitting dress that will cut off your circulation ? Jam your feet into high-healed shoes that will ruin your bone structure ? Paint your face with chemicals and make-up that have been tested on nonhuman animals ? Oh Yes, definitely she said in an instant. Her fairy godperson heaved a great sigh and decided to put off her political education till another day. “

Boken innehåller 13 kända modifierade sagor. En lättsam bok men också en skarp satiriskt skildring, framförallt i ett samhälle där folk blir upprörda när en glass blir döpt till Nogger black eller är rosa med glitter på.

3 comments:

Jonas said...

Verkar vara en jäkligt schysst bok!

Anonymous said...

Nu får det vara slut med allt politiskt daltande, smäll upp en smaskig serie.. La Blue Girl är snart på sin plats tycker jag


//Spjuvern

Fredrik said...

Jonas bara att komma och låna den står i bokhyllan, tänk all fritid du får när du har skrivit klart uppsatsen då har du tid :P

Spjuvern: Jag jobba på det......