Monday, April 02, 2007

300 - Frank Miller, Lynn Varley

Titel: 300
Författare: Frank Miller, Lynn Varley
Förlag: Dark Horse

Handlingen är till en viss del historiebaserad och är väldigt enkel 300-spartanska män och deras härförare ska stoppa en persisk här ledd av Xerxes. Så förbered dig på blod/våld och manlighet som skulle få vilket råbarkat hockeylag som helst att se ut som japanska skolflickor.

Kommer man ihåg sina historietimmar så kommer man ihåg att Spartanerna levde enkelt och att varje barn som föddes som fri skulle skolas till att bli krigare, om barnet visades sig svagt vid födelsen så dödades det, man ville endast ha de starkaste människor. Staten var också allt en spartan behövde bry sig om, barn fick lämna sina föräldrar när åldern var mogen för att staten skulle uppfostra dem till att bli krigare, man skulle aldrig visa smärta och svaghet.

Man kan läsa 300:a med denna enklare bild av det spartanska samhället, 300 levererar nämligen verkligen en bild av ett samhälle som har fungerat så här. Men för att fånga detaljerna så rekommenderar jag ett besök på Wikipedia om Sparta innan man läser eller vid en eventuell omläsning om man inte har tålamodet direkt.

Ett exempel varför är: när drottningen säger till kungen som ska ge sig ut i strid ”Come back with your shield – or on it” en detalj som man kanske hade sett som ytterligare ett brandtal men som härstammar från en sed enligt wikipedia där kvinnorna gav mannen skölden och sa ”he tan, he epi tas” vilket kan översättas med "With this, or upon this.". Man kunde bara komma tillbaka till Sparta på ett sätt antingen död eller med seger. En annan detalj är t.ex. vikten för spartanska krigaren att alltid ha sin sköld tillhands.

Det finns två problem med serien det första är priset 230kr (på adlibris) för 88-sidor vilket är väldigt mycket du får den förvisso inbunden och sidorna är riktigt stora känns lite som en ”coffe book”. Andra sidan handlingen är rätt tunn och inte särskilt djupgående, sidorna täcks mest av män med spjut och sköldar än dialog.

Det andra problemet är att dialogen är ibland taskigt skriven på ett ställe i början så säger kaptenen till en soldat ”Stelios you clown” för läsaren så uppfattar man vad han menar dock borde man inte använt sig av uttrycket clown som är ett modernt uttryck utan kanske ansträngt sig för att hitta mer passande ord kanske så enkelt som idiot hade räckt för min del.

Till seriens försvar ska man säga att den aldrig utger sig för att på något sätt vara historiskt korrekt det är en saga på slaget vid Thermopylae, inte någon skildring. Detta märker man på flera ställen det är lätt att ifråga sätta stigbyglarna på hästarna och om perserna verkligen anföll med elefanter, samt Xerxes uppenbarelser och tal.

Bildspråket känns anpassat för det liggande formatet, Frank Miller använder sig mycket av svarta skuggor precis som Sin City. Färgspråket är rött/gult/svart i olika kontraster detta genomsyrar hela boken.

Har man begränsat med pengar så har jag svårt att förstå varför man ska lägga 230kr på denna seriebok om man verkligen inte älskar macho/manlighet och blod i stora mängder. Andra sidan har man pengarna och gillar serier så passar den bra i samlingen, framför allt bildspråket och det liggandet formatet tillsammans med historian gör att man får något som känns unikt.

Betyg 6 av 10

3 comments:

Anonymous said...

Felet i sin city var att blodet inte var rött.. Jag hoppas på mer ögon godis i 300... //
Number one son

Jonas said...

Kul att du gillade den! Jag älskar stenhårda karaktärer och blod så jag gillade 300 som tusan, den var lite för kort, eller så var den kanske lagom lång? Den slutade på ett lämpligt ställe.

Jag tänkte aldrig på att språket var moderniserat och grajen med stigbyglarna, men jag satte mig bara ner för att läsa en bra serie och få en bra upplevelse. Det är en serie som jag kan rekommendera till alla och formatet gillade jag mycket, det är enorma landskap som är utmålade över hela uppslaget så att det känns mer som levande tavlor man slår upp.

Ang Sin city: Den ska vara svart och vit, punkt slut ;-) Det är riktigt snyggt stiliserad och råbarkad action på hög nivå och att där inte finns några färger bara förstärker känslorna i den tycker jag.

Tyvärr fegade dom med det svartvita i filmen men man kan alltid hoppas dom släpper en riktig Frank Miller cut senare där det inte är så himmla färgglatt!

Fredrik said...

"men jag satte mig bara ner för att läsa en bra serie och få en bra upplevelse."

Antar det är så den bör läsas jag satte mig ner och tänkte nu ska vi se vad den går för det är trots allt en serie som är väldigt kritiker hyllad och som har fått några Eisner Awards 1999 så jag tyckte den skulle hållt för en hårdare granskning, det har fövisso hänt en del i serievärlden sedan 1999.

Sin City passar mig bättre än 300...