Wednesday, May 16, 2007

En webcomic som är värd att lägga tid på

Jag är rätt dålig på att läsa web comics gillar när det är serieböcker som man kan ligga och läsa i soffan men ibland stöter man på serier som är värda att lägga lite tid på att läsa. Jag råkade trilla in på följande sida xkcd.com när jag satt på jobbet idag och *host* jobbade.

Titeln ”A webcomic of romance, sarcasm, math, and language.” Borde ge alla med tvärvetenskapligt intresse gåshud och mys. Även om mycket av humorn har referenser till nerdkulturen/datorvärlden så finns där en strimma existentialism som skiner igenom.

Serien är tecknad väldigt minimalistiskt oftast med bara streckgubbar detta gör att mycket av serien ligger i den genomtänka dialogen eller beskrivningstexten. Men ibland räcker titeln och det enkla tecknandet för man ska le. Vilket en av mina favoriter är exempel på: http://xkcd.com/c260.html

En web comic som är värd att ha i sin RSS-feed på jobbet något att läsa när man behöver ett kort avbrott i sitt jobb, för att vila kanske le eller varför inte för eftertanke.

2 comments:

Stoffe said...

http://xkcd.com/c246.html påminner om en klurighet som stod i illustrerad vetenskap för ett tag sen: Du står på en väg och kan antingen gå åt höger eller vänster för att komma till byn, framför dig står två bröder som vet vägen. Den ena talar alltid sanning, den andra ljuger alltid, och du får bara sälla två frågor. xkcd:s verision var ju dock avgjort bättre =)

Fredrik said...

nu när du säger det så har jag också läst det någonstans hmm och svaret kommer jag inte ihåg, får meditera på det under kvällen.