Friday, May 11, 2007

Pirater är det som Hollywood kommer att sälja i sommar

Pirater är det som Hollywood kommer att sälja i sommar massa pengar och prestige är satsat i Pirates of the Caribbean: At World's End. Det verkar precis som man tror att filmen kommer att sälja så bra så att den ska kunna lyfta massa andra äventyrsfilmer bara det ser ut som där är med pirater. Nu låter jag som en gnällig filmkritiker på kulturnytt varför detta gnäll: jo såg följande film-poster på Neil Gaiman blogg:


Filmen stardust som ska komma någon gång 2007. Ser fram emot den med förväntning och bävan. Boken var ju helt underbar en saga för oss vuxna som inte vill växa upp. Men när jag tittar på filmpostern blir jag lite orolig varför alla dessa svärd ? och varför ser det ut som filmen handlar om pirater ? Varför är den klassad som Adventure / Drama / Fantasy på IMDB ? varför är inte rommance med ? Varför bär inte Tristan plommonstop ? vågor av frågor sköljer över mig. Måste bli en omläsning till fast denna gången blir det den illusterade versionen där Charles Vess har tecknat.

När vi ändå är inne på pirater så ska jag trash-talka Pirates of the Caribbean filmerna. Dem känns som taskiga rip off på Monkey Island spelen. Filmerna är som Monkey Island fast man har glömt humorn, romantiska glöden och den softa kariben jazzen. Hittade följande sida på nätet idag där man kan ladda ner musiken från Monkey Island spelen. Tanka och dröm er bort till ett ställe där pirater/odödingar och romantik verkligen har karaktär.


2 comments:

Jonas said...

Ja det här med Pirater e väl det som tog över efter troll o kortväxta figurer i skogen. Men det har hållt på i några år nu så det borde lämna plats för något nytt snart. Undra vad nästa mastodontserie kommer att bli...

Krigsfilm är nog lite känsligt, och det var inte så många år sedan WW2-vågen inom film. Jag tror fortfarande att Buskens äventyr i öst är för känsligt att göra film om. Hmm... detta tåls att funderas på!

Stardust har jag hört att den skulle vara bra så den ser jag fram emot. Ingen aning vad den handlar om men den är nog bra! Är filmen lika bra som planschen är ful så kan den bli precis hur som helst!

Fredrik said...

Boken är riktigt bra, ja du har rätt planshen är ful men där står Robert de Niro på den i alla fall :P

Tror Stardust kommer bli mer en hyrfilm än en biofilm men vi får se....Försöker hålla nere förväntningarna :P

Mesta film som kommer nu förtiden är ju bara remakes Hulken, Indiana Jones etc....

Tycker Hollywood ska bränna av lite pengar på att göra en riktigt cool steampunk film :P