Friday, May 18, 2007

Nostalgi bland datorspel

När jag var yngre och satt mycket på IRC så var där en kille som bruka säga ”Till och med nostalgin var bättre förr” detta när vi som 16-åringar tyckte att gamla Drakar och Demoner 91 var bättre än det nya och det kändes som vi hade levat i evighet.

Nu när det känns som man har levat flera evigheter och ser att en web comic med Sam n Max finns att läsa så kommer lite samma känsla tillbaka. Sam n Max spelet på PC:n var ett av de första humoristiska äventyrsspelen jag spelade på PC:n och jag kommer fortfarande ihåg när man doppa kaninen i vattnet och körde upp den i el-skåpet hur förbannat roligt det var. Men när jag läste webcomic:en så infann inte sig samma magiska stämning förmodligen p.g.a. den kändes väldigt hoppig. Den har i alla fall blivit nominerad till en Eisener Award 2007 för bästa web comic så den kan ju vara värd att kika på.

Ännu mer nostalgi det verkar komma ett nytt Speedball 2 Frogster har släppt en teaser trailer på det. Speedball 2 var/är ett av de bästa och mest intensiva sportspelen som någonsin har gjorts eller det är så man minns det. Har en kompis som hade flera kopior med det till Amigan för när man hade satsat sin själ och hjärta i det och förlora så bruka en diskett krossas mot väggen. Tidigare försök att göra en ny version av speedball 2 har misslyckats. Även om inte teasern bjuder på så mycket så bjuder den i alla fall i slutet på det underbara ice-cream ice-cream.





Imorgon den 19:e smäller det förmodligen, blizzard har kört en teaser länge nu men allt tyder på att det är Starcraft 2 som kommer komma. Jag kommer bli väldigt förvånad om det är något annat. Hur många LAN spelades det inte Starcraft på nostalgi här också .

3 comments:

Anonymous said...

Speedball! Helt magiskt, jag kommer ihåg det som igår.. Inte för att jag kunde läsa på den tiden. Men jag minns mig spelat det en hel del.
Sjukligt kul med en uppföljare!
// Spjuvern

Jonas said...

Sådärja! Nu var Starcraft 2 utannonserat och jag tror större delen av Sydkorea stod stilla där i några minuter för att sedan utbryta i riots and looting...

Fredrik said...

Sitter ute i örtofta i EM föräldrars hus det har kliat i fingrarna hela dagen men nu kunde jag inte hålla mig längre var tvungen att koppla upp....Och se på Starcraft 2.....Riots och looting blir det väll först när dem tycker det är felbalanserat ? :P