Sunday, May 06, 2007

The Originals - Dave Gibbons

Titel: The Originals
Författare: Dave Gibbons
Utgivare: Vertigo/DC-comics

The Original gjorde mig både besviken men också väldigt positivt överraskad. Borde finnas ett ord för när något sådant händer vilket det gör rätt ofta när man läser serier.

Jag blev lite besviken på historian den känns väldigt klichéaktig. Två tonårskillar i övre tonåren vill vara med i ett gäng som kallas The Originals som förutom att de bråkar med andra gäng så festas det och utförs diverse små kriminella handlingar. Deras dröm kommer snart i uppfyllelse. En av killarna vill stiga i graderna och träffar samtidigt en flicka som tycker han ska lägga av med sina kriminella handlingar. En historia som man både har läst och sett på film i diverse tappningar.

Jag utfärda ett ”men” i stora bokstäver för även om historian är kliché så är världen den utspelar sig i helt underbar. Det är som man har tagit 1960-talet och flyttat fram någonstans i framtiden en blandning av mod-kultur och Sci-fi. Jag kan tänka mig att seriens klichéaktiga historia är gjord så klichéaktig med vilje för den passar in i den 60-tals anda som man har skapat.

The Orginals är tecknad i en realistisk svart och vitt stil. Att inte teckna den i färg gör att man får en känsla av det gråa industrisamhället som serien utspelar sig i.

The Originals vann en Eisner Award i kategorin ”Best comic albumn” 2005 och är gjort av Dave Gibbons som också var med och gjorde Watchmen.

Jag har inte bara en förkärlek för steam punk utan nu även för retro sci-fi efter att ha läst The Orginals.

Betyg 7 av 10

3 comments:

Jonas said...

Ännu en bra recension av en bok som verkar läsvärd! När har Freddes bibliotek öppet? =)

Fredrik said...

Dessa dagarna har det varit stängt men vi öppnar på Torsdag igen :P

Stoffe said...

Nu rullar vi igång! http://musik-forvirring.blogspot.com/

Välkomna! =)