Thursday, June 14, 2007

Utropar ÄNTLIGEN som Fylking skulle gjort när dem påannonserar nobellpristagaren i litteratur, nu får vi höra en serietecknare.

Det utannonserat vilka som blir året sommarpratare. Här kommer min personliga lista på vad jag tycker man inte ska missa.

Kan börja med Martin Kellerman (24-Juli) för detta är trots allt en blog om mestadels serier, så det är jätte kul med en serietecknare. Sedan att Rocky inte direkt är någon favoritserie är en annan sak, seriekultur ett steg närmre att bli accepterad kultur går före smak.

Fillip Hammar och Fredrik Wikingsson är bara ett måste den 4-juli. Två nerdar på svensk populärkultur med sting.

Michael Treschow 8-Juli alltid kul att lyssna på människor som är drivande. Av samma anledning kommer jag även lyssna på Gustav Fridolin den 12-Juli även om jag inte delar alla hans åsikter så är han en skicklig och underhållande retoriker.

Tänker slänga in två överraskningar som jag egentligen tycker symboliserar vad sommarpratarna handlar om. Det är Magdalena Graaf den 27-Juli hon har alltid framställts som en dum bimbo i media. För en gångs skulle ska hon själv få tala, kanske kommer man få en mer nyanserad bild. Det är likadant med Peter Rost fd vice Vd för Pfizer ett läkemedelbolag som mer är känt för att undanhålla patent, test av mediciner på fattiga afrikanska barn etc kommer bli super intressant att veta vad som egentligen händer på ett sådant stort bolag för gott gör dem också. Sommar handlar inte om att man ska hålla med den som talar utan att man ska få en mer nyanserad bild av människor. De flesta har något intressant att berätta om man orkar lyssna.

Med detta sagt tänker jag direkt förkasta det igenom att säga att där finns tre personer som jag inte kommer orka lyssna på.

Mona Sahlin det känns som det kommer tjatas nog om henne. Christer Fugelsang borde vara väldigt intressant men jag har fått för mycket av den människan undra om han kan komma tillbaka om något år ? Filippa Reinfeldt känns som att det kommer bli VM i politisk korrekthet hon hade varit mycket intressantare om 15 år. Lovar att läsa hennes memoarer 2025 som kompensation om hon skriver några.

Här kommer min lista på några fler som jag tycker verkar intressanta komplett lista på alla sommarpratare går att hitta här.

Juni

23 Ulf Lundell - Musiker (Känns som vänster porr, men va fan säkert underhållande)
24 Mark Levengood – Författare (Hoppas det är underhållande)
28 Göran Lambertz – justistiekansler (Även dem som verkar stela har något mjukt att berätta)
29 Jessika Gedin – Sparnarna P1 (Hon är väldigt underhållande när hon är i Spanarna, lättsam radioröst)

Juli

4 Filip Hammar/Fredrik Wikingsson – Författare/Programledare (Ett måste nedigt)
8 Michael Treschow – Företagsledare (Intressant med drivna människor)
9 Lars-Åke Wilhemsson – Babsan (Vet inte riktigt varför men det är ju hur soft som helst)
10 Åsa Linderborg – historiker (Vet inte riktigt vem det är men historia är ju kul)
12 Sture Linnér – Diplomat (Ett yrke som måste medföra mycket anekdoter)
13 Gustav Fridolin – Fd politiker (Underhållande retoriker)
24 Martin Kellerman - Serietecknare (SERIER)
27
Magdalena Graaf – Fd Modell / Författare (Intressant )
30 Peter Rost – Fd Vice Vd Pfizer (Instämmer med föregående parantes)

Augusti

16 Ingvar Oldsberg - Programledare (Den gamle stofilen Oldsberg haha kommer bli sjuk medelklass nostalgi ett måste)

6 comments:

Stoffe said...

Glöm inte Plura, han verkar vara en intresant dude att lyssna på!

läs en liten intervju på http://sydsvenskan.se/dygnetrunt/article240575.ece

Fredrik said...

Hehe verkar soft får komma ihåg det !

Adam said...

Nice!!
Hade inte en tanke på att det kunde
vara så intressant som du beskriver det
med sommarprateri.
Ska försöka få med mig repriserna
på kvällarna iaf .. eller ja
det lär ju gå att lyssna i repris när som
online.

(Beeing in Oslo utan möjlighet till
webradio på kontoret är ingen hit,
MEN nu verkar det ju iaf
som att jag kan kommentera dina bloggar iaf!)

/A

Fredrik said...

Ni verkar ha det hårt där dem låser allt ? Frågan är om det är av säkerhetsskäl eller för ni ska slava :P....

Hur som Sommar är riktigt soft man kan ju ladda ner Pod-radio också och lyssna på det i mp3-format det tråkiga är att då är det ingen musik......Ibland är musiken en del av det hela för att se vad folk väljer.......

JonasO said...

Ja sommarpratarna är alltid kul. Brukar alltid lyssna på dom i podradioform i hängmattan efter jubbet. Har inte sån lyx att jag kan sitta o softa på ett kontor hela dagarna o lyssna =)

Ska lyssna på ungefär samma som du, Graaf ska definitivt bli intressant att höra. Men en snubbe som du helt har missat är HOLWIN' Pelle Almqvist från The Hives!!! Han ska snacka 17:e augusti och då ska jag bänka mig med en vit kavaj och svart skjorta med öronen på helspänn! Vem vet, han kanske avslöjar nåt om nästa skiva?! Hoppas hoppas!!!

Fredrik said...

Bra du tipsa han kör grymt snack på scen så jag bokar också den dagen :P !