Friday, July 13, 2007

Disketten en symbol för ens eget åldrande och hur snabbt man kommer att bli glömd

Disketten en symbol för ens eget åldrande och hur snabbt man kommer att bli glömd för vem man var. Får kanske ta det från början hur en plastbit kan väcka sådan existentiell ångest:

Skulle implementera en sparknapp på jobbet i vår applikation. Knappen var för liten så jag valde en symbolisk bild istället för text. Denna symboliska bild blev automatiskt en diskett något som jag är uppväxt med som symbolen för att spara data.

Fast disketten som ting är ju utdöd ingen använder diskett idag dem som precis börjar använda datorer idag barn/ungdomar skickar det mesta av sin data över Internet. Fysisk lagring kan ske på usb/dvd/cd/disk men inga av dessa medium är så hårt knutet till ordet spara.

Frågan är vad spara data idag egentligen är och hur man ska symbolisera det. Microsoft verkar i alla fall ha låtit disketten hänga med i Office 2007. Kanske har disketten blivit odödlig som symbol i och med den finns i så många dataprogram. Den kanske gradvis får ett annat symboliskt värde i framtiden. Kanske kommer det att finnas technokulter som bär disketten som sitt emblem inte för vad den har varit, utan för dess symboliska värde.

För att återgå där jag började ens liv kan mäta sig med en diskett. Man blir äldre inte lika hipp som förr. Sakta men säkert så börjar man tappa data. Den data man har lagrad behövs inte längre och man slutar i en skokartong på vinden.

Deprimerande tankar som väckte mint konstnärliga kreativa ådra det är läge att börja trycka stickers och stencilera följande motiv på gatorna medan ens ben fortfarande bär en.

4 comments:

Jonas said...

Jag har en hel låda disketter i garderoben med gamla spel och program som jag tar fram lite då och då. Det är nostalgi i en perfekt fyrkantig form.

Fredrik said...

Jag har också lådan men har inte plockat fram den.......Jag förstår dem som plockar fram sina LP-skivor och lyssnar för att höra soundet......Tråkiga med disketter är att det är bara jobbigt att läsa från dem :P.........

Andra sidan diskettdrive kanske blir värd guld i framtiden, undra om det fortfarande tillverkas några......Träffas några runt ens diskett drive för att lyssna på laddningsljudet och uppleva att få vänta och spänningen om det ska vara CRC fel eller inte

Adam said...

Var väl inte mer än tre år
sen eller nåt jag köpte en
extern usb-diskdrive till min
gamla Toshiba ... så "löp o kjöp"
som norrmännen säger.

He did not wish tribute, nor song,
or monuments or poems of war and valor.
His wish was simple.
"Remember us" he said to me.


-är det du som kör 300-nspelningar nu? =)

Fredrik said...

Adam: Du kommer göra grova pengar på din diskdrive i framtiden när folk kommer vallfärda för att få inläst sinna minnen....Jag känner att jag ligger i lä med mina 300-citat hmm måste kolla upp det...