Sunday, July 22, 2007

Vad har James Joyce - Odyssén gemensamt med Final Fantasy

Vad har James Joyce - Odyssén gemensamt med Final Fantasy (Tv-spel). Svaret är för att inte gå vilse och för att få ut så mycket som möjligt av mediumet så måste man ha tillgång till guiden.

Har börjat läsa James Joyce - Odyssén för att bland annat förbereda mig inför en resa till Irland och inget passar väll bättre än denna irländska nationalskald. Även om jag har studerat filosofi och idéhistoria och kan både gamla greker och kyrkofädrar så blir jag bort bollad, lite känslan av att cykla Tour de France på en trehjuling.

Har tidigare tagit mig igenom verk av Proust, Dostrojevskij, Kafka, Sartre, Camus utan nämnvärda problem men Joyce blev för hårt. Stod nu inför samma problem som när man är vilse i äventyrsspel antingen ger man upp eller får man läsa guiden.

Det borde egentligen skrivas fler guider till stora litteräraverk. Köper man ett nytt äventyrsspel idag så brukar guiden stå bredvid spelet. Det borde vara likadant i en bokaffären vid de stora klassikerna.

Går man till ett konstmuseum idag så är det självklart att man kan få en guidad visning lika självklart borde det vara med litteraturen. Det ska ju tilläggas att många böcker har oftast ett kort förord men detta räcker oftast inte till.

Varför läser man böcker som är så svåra att man inte förstår eller ha någon direkt anknytning till dem ? Svaret kan man ställa som en fråga: Varför försöker folk springa ett maraton? det är ju bara jobbigt och slitsamt. James Joyce är som ett kulturellt maraton det är jobbigt slitsamt tar mycket tid i anspråk, och kräver en lång uppladdning. Men belöningen i sig är för varje dag man kommer närmre målet och fler bitar faller på plats, och man verkligen känner det här kommer jag klara av.

Precis som det finns folk som klättrar i höga berg, seglar över världshaven, går till nordpoolen pressar sin kropp till max så finns det folk som gör samma sak med sitt intellekt om det handlar om diktning, konst eller litteratur spelar ingen roll men känslan och målet är det samma. Folk som går till nordpoolen kallas galna och folk som försöker läsa Goethe kallas pretto.

För att återgå till jämförelsen vad är likheten mellan Odyssén och Final Fantasy: bägge kräver att man har mycket tid, är väldigt hängiven och båda två har sina egna trogna nerd anhängare som sitter och kammar mediumet på nya upptäckter. Det kulturella finrummet ligger ibland närmre populärkulturen än vad man tror.

Fyra medium där jag har behövt guiden för att kunna komma vidare:

  • Bok: James Joyce – Odyssén
  • Tv-spel: Final Fantasy
  • Comic: The Invisible
  • Film: Mulholland Dr.

Till slut hitta jag en bra guide till James Joyce – Odyssén den går att finna här. Mitt tips för att ta sig igenom är läs några kapitel i boken, reflektera läs sedan om samma kapitel i guiden. Om du har missat för mycket i boken gå tillbaka och läs om kapitlet eller valda delar, ta din tid. James Joyce – Odyssén är inte till för alla man måste vara halvt galen halvt pretto för att ge sig in i den.

4 comments:

Adam said...

Jag väljer att springa maraton istället =)
Vi får väl se vems utmaning som
är mest belönande.
Har, ska jag säga till mitt försvar,
gluttat lite i ovannämnda bok
o vet iaf vad den går ut på
stilmässigt o innehållsmässigt med
tror jag. Räcker det? =)

Adam said...

....och Arvika-bilderna
kan råka komma upp vilken dag
som helst nu när jag e tillbaka i Oslo ;)

Fredrik said...

Adam: Det räcker mer än väl, nu kan du stila när du kommer till Irland..

Maja said...

du e både mer galen och mer pretto än mig. jag får väl ta den på spanska, hmm. sen får vi ha bokcirkel, och läsa prettoböcker! Du skriver väldigt eftertänksamt, jag blir avundsjuk.