Monday, September 17, 2007

Filmen Stardust *Varning spoilers*

Såg Stardust på Fantastisk Film Festival filmen är baserad på Neil Gaimans och Charles Vess grafiska novell med samma namn. Ordet baserad på skriver jag i fetstil för filmen har inte så mycket gemensamt med novellen mer än ramhandlingen och karaktärerna. Om ni tyckte det skilde mycket i V for vendetta mellan film och serie så är detta ingenting jämfört med Stardust.

Om ni vill bli överraskade när ni ser filmen sluta läs nu och låt den pirrande känslan gro tills filmen har biopremiär i början av oktober.

Det som gör att filmen och novellen skiljer sig åt är tempot. Novellen är långsam medan allt går fruktansvärt snabbt i filmen. Efter endast 10 min så får Tristan träffa Yvaine, i novellen så sker inte detta från nästan halvvägs in. Detta gör att dem har kortat ner väldigt mycket ibörjan ,klippt bort karaktärer och ändrat karaktärers förhållande till varandra.

I filmen har man även tagit bort all 1800-tals puritanism som genomsyrar novellen. Detta har ersatts med någon form av slappstick och high school filmhumor. Känslan av att man får en saga berättad för sig är försvunnen och ersatts av att man får se ett äventyr. I filmen har man ändrat så alla karaktärer är mer hopflätade och integrerar med varandra så det blir en form av jakt. Specialeffekterna i filmen är rätt usla och det ger den lite av en B-känsla.

Det jag tyckte bäst om i novellen var det sagolika beskrivandet, de små gåtorna, de parodiska gliringarna åt sagor och den romantiska delen som sakta växer fram, helt enkelt det lågmälda. Tyvärr så är allt detta försvunnet i filmen.

Jag gillade novellen väldigt mycket och då är det alltid svårt att se den omgjort till något annat. Därför är det viktigt att påminna sig om att när man går från ett medium till ett annat att det inte utförs en överföring utan en tolkning. Kanske skulle jag behövt ett förord om detta precis som jag fick när jag läste serietolkningen av Neverwhere.

Om man gillar äventyrsfilm så kan man gå och se Stardust. Tycker man om novellen så är det inte säkert man tycker om filmen. När man väl har vant sig vid att filmen är annorlunda så finns där en del underhållande drag t.ex. Robert de Niros karaktär.

DN:s rescention

2 comments:

Stoffe said...

Jag rankar Stardust som en av de bättre filmen jag sett på länge =)

Störde mig inte på specialeffekterna vad jag kan minnas. Tyckte det var en trevlig äventyrsfilm helt enkelt, men det hjälper nog att inte läsa boken först!

batti said...

Tyckte att den var tämligen kass... Jag satt nästan och blev arg när jag såg den och det är ju inte något vidare betyg...