Sunday, September 02, 2007

Steampunk

Jag brukar säga att det görs för lite steampunk både när det gäller comics och film. Men efter att ha kommit över en artikel i The Boston Globe som handlar om Steampunk så vet jag att det finns fler hängivna. När jag hade läst artikeln så kan jag väll konstatera att jag inte är hängiven mer intresserad. För hängiven är man nog först när man bygger om sin dator till viktorianskt mode som bilden visar, bilden kommer från steampunk workshop.

Varför är jag intresserad steampunk ? Det är något speciellt med stora farliga maskiner som sprutar ut svart rök som ingen riktigt har kontroll över och viktoriansk livsstil och estetik som får mig att vurma för det. Men det är även en blandning av fascination och skräck att leva i samhälle där allt drivs mekaniskt där det känns som utvecklingen har stannat, någon form av efterkatastrofen tillstånd fast utan katastrof, att leva i ett imperium som bibehåller status quo. Fast om det är någon gång man skulle ha levt svinigt överklass liv utan att förstå konsekvenserna för sitt levena så skulle det vara under viktorianska tidsepoken. Tänk bara känslan att få glida runt bland de brittiska kolonierna upptäcka utforska och få ta med sig hem uppstoppade djur, marmor byster och mystiska artefakter till imperiets hjärta. Att under sina sista dagar i livet när syfilis har tagit över. Få somna in efter en pipa av opium samtidigt som man hör tickandet av de tusen kugghjul som driver ens fickur.

Efter att surfat runt lite så hittade jag följande: The Steampunk magazine. Det är en väldigt välgjord tidning som innehåller bland annat noveller och artiklar om hur du bygger olika saker. Interjuver med författare som har bidragit till steampunken framväxt samt steampunk mode. I första numret kan man även läsa ett riktigt galet manifest varför punken ska tillbaka in i steampunken. Allt hopknåpat av väldigt seriösa entusiaster tidningen finns både som onlineformat och i pappersformat.

Jag får ta tillbaka att det görs för lite steampunk. Det finns en steampunk kultur det gäller bara att hitta den. Frågan är hur djupt ner i kaninhålet man vill falla.

2 comments:

Adam said...

Då hoppas och tror jag att du satt
tänderna i spelet Arcanum:
http://www.gamespot.com/pc/rpg/arcanumofsteamworksamo/

:)

Fredrik said...

hehe nope aldrig sett det, liknar BG motorn ju !

Får kolla !