Monday, October 01, 2007

Ett dilemma för 1 kr

Råkade ut för ett vardags filosofiskt dilemma i helgen när jag handla lite kläder på MQ. När jag kom till disken så fråga dem om jag ville skänka 1 kr till röda korset vid kortköp.

Två val första valet är nog det dem flesta väljer: För vem kan inte unna sig att skänka 1 kr när det endast är en promille av köpesumman. Vem vill inte få sig en egotripp och gå ifrån affären med en känsla att man har köpt sig något fint och hjälpt till att rädda världen. Vem kan säga nä till att hjälpa döende barn i 3:e världen när man lever i sådant överflöd. Det starkaste argumentet vem kan säga att dem fick chansen att skänka en krona till röda korset sa nä till denna handling när det dem konsumera var ren lyx. Att säga nä innebär förmodligen att din flickvän/pojkvän kommer att skämmas för dig att dina kollegor kommer hälla diskmedel i din kaffekopp och din mormor kommer aldrig mer ge dig några julklappar.

Det andra valet: Samtidigt som man väljer att skänka 1 kr så har man köpt en tröja till ett överpris som förmodligen är gjord i någon sweetshop i centralasien av barnarbetare. Det är inte direkt så att överpriset du har betalt kommer gå till den fattiga tillverkaren, utan förmodligen till dem som så snällt ber dig skänka pengar. Borde inte MQ själva se till att bli rättvisare innan dem begär något av dig. Vill du vara med och bygga upp MQ:s snevridna marknadsbild av ett företag som tar ansvar och vill hjälpa världen ? Det är ju inte dem som betalar röda korset några pengar det är dem som ber dig. Hade MQ verkligen brytt sig hade dem gett 10% av sin vinst till röda korset. Vilken rätt har MQ att ställa krav på dig ? .Tror du verkligen att när du har köpt den där totalt onödiga produkten som har fraktats runt hela världen som kan ha kostat mer resurser att tillverka/frakta än vad det skulle kosta att köpa malariavaccin åt ett litet barn i tredje världen att du kan göra bot igenom att skänka 1 kr.

Jag låter det vara osagt vad jag valde och avslutar med ett underbart lösryckt citat taget från Guido Crepax serie – Justine


"Because you dont give me a choice….I cant decide for myself therefore I say no”

5 comments:

Adam said...
This comment has been removed by the author.
Adam said...

Jag skulle nog sagt nej.

Bittert, drygt och ignorant?
-Kanske, men jag står för det :)

Tror att det finns andra metoder
som lämpar sig bättre än att kasta
pengar hit och dit för att lösa
stora globala frågor.
Nu är väl kanske Röda Korset
hyfsat seriösa -
men en del satsningar som
haft seriösa avsikter har ju
slagit väldigt snett med.
Hur var med Dr Alban i Sydafrika och
sånna påfund?
Bistånd som går till gerillakrig i Afrika.

Maja said...

jag skrev ett jättelångt inlägg, men internet la av. håhå, får berätta på msn istället.

Maja said...

och, gå med i Svalorna istället. www.svalorna.se
stöd peruanska folket och säkerställ dig om att jag inte kommer hem på två år.

Fredrik said...

Adam: Ja Dr Alban i Sydafrika är en riktig klassiker man kan hoppas att dem har lärt sig något av det.

Man kan ju hoppas att folket på rödakorset brinner mer för vad dem gör och därför gör ett bra jobb andra sidan överallt där det finns pengar finns det dem som skor sig på andra. Tyvärr är det alltid lättare att leka med andras pengar.

Men när vi ändå ska trashtalka SIDA :

http://sydsvenskan.se/opinion/signerat/
tobiaslindberg/article270245.ece

Maja: Kanske går alla mina mynt som jag samlar på mig till svalorna i slutet av året :P fast så fall får du skaffa en lägenhet så man kan komma ner och hälsa på =)