Thursday, November 22, 2007

Guards Guards ! i serieformat

När jag besökte SF-bokhandeln i Malmö för första gången så spontan shoppa jag seriealbumet Guards Guards! av Terry Pratchett och Stephew Briggs illustrerad av Graham Higgins. Guards Guards! kom först som bok av Terry Pratchett och är nu omgjord till serie.

För er som inte har läst någon bok av Terry Pratchett så kan man väll säga att han är någon form av kultförfattare inom fantasy litteraturen där hans böcker är en blandning av fantasy och humor med parodiska inslag från vår egen värld. När jag var i tonåren läste jag rätt mycket Pratchett (en av böckerna var Guards Guards!) efter ett tag kändes det som det mest var rundgång i hans böcker, alla känns likadana. Jag tror antingen blir man en fanboy av Terry Pratchetts böcker och hans discworld eller så läser man någon av dem tycker den är hyfsat roligt och går vidare till andra äventyr. Historien i Guards Gurads! i korthet: några mer eller mindre inkompetenta magiker kallar på en drake som kommer till staden Ankh-Morpork vilket blir ett problem för ett par likaså inkompetenta statsvakter.

Guards Guards! som historia passar bra i serieform det kändes inte som man tappade så mycket av att gå från bokformat till serieformat. Där emot har jag lite problem med hur den är tecknad. Jag har alltid haft en bild av discworld är en värld av fantasy slag medan i serien är det mer en värld där estetiken är en blandning av västerländsk 1500 till 1900 tals miljö.

Jag gillar inte heller hur vissa karaktärer är tecknande. Karaktärerna känns tecknade på ett sätt som får en att tänka på tidnings skämtstrippar, karaktärer med väldigt stora näsor/munnar etc. Färgläggningen i seriealbumnet känns alldelse för glansig och datorpålagd en annan sak som stör mig är att i många paneler är det bara två karaktärer mot en färgad bakgrund vilket gör att det känns som det har snålats med att teckna en riktig bakgrund till många av panelerna.

Enda jag kan tänka mig gillar detta seriealbumn är de som äger allt Terry Pratchett har gjort eller de som gillar Graham Higgins estetik. Jag tror att hade man valt att teckna serien på ett annat vis så hade den kunnat bli en serie som jag hade tyckt om. Terry Pratchett historier passar trots allt bra att göra serie på.

Författare: Terry Prachett och Stephew Briggs
Illustratör: Graham Higgins
Förlag: Orion Publishing

Betyg 4 av 10

1 comment:

Adam said...

Pratchett ja, det var en stund sen man var inom Discworld å läste.
Det lilla jag såg av dina scanningar
så såg det vettig illustrerat ut -
det var väl bara dvärgarna som hade karakteristiskt stora näsor människan hade väl mer proportionerlig form.
(det går ju igen lite i tecknade Bilbo och dylika storys med dvärgar med)
men det är ju en ganska snabb och ytlig granskning har ju inte kikat på albumet.

Kanske blir dags för ett upphottat pc-spel istället.
Kanske ett medium det passar bättre som, sista
(som jag hittade) släpptes -95.)