Saturday, November 03, 2007

Scarlet Traces - The Great Game

För ett tag sedan recenserade jag Scarlet Traces nu har det kommit en uppföljare Scarlet Traces The Great Game. Uppföljaren utspelar sig tolv år efter första albumet. Istället för att följa Robert Autumn så får vi nu följa en kvinnlig huvudkaraktär Charlotte-Anne Hemmig en karaktär som är baserad på fotografen Lee Miller. Tyvärr så tycker jag att the Great Game har tappat lite av den steampunk anda som första albumet hade. Detta kan ha gjorts medvetet för att visa att tiden har gått sedan första albumet. Estetiken i serien är en blandning av sci-fi och 1910-tals miljö.

Medan första seriealbumet har ett detektiv tema som utspelar sig i smutsiga gränder i London så har denna historia flyttats ut i rymden för att beskriva kriget mellan det brittiska imperiumet och marsianerna.

Även om kriget är snyggt skildrat så fastnar jag aldrig riktigt för krigsscenerna och allt rymdfarande. Det som är så mycket intressantare är den politiska intrig som byggs upp. Tyvärr så trängs intrigen lite undan av de storartade sci-fi scenerna mot slutet. Man får en känsla av att författarna försöker knyta ihop säcken alldeles för snabbt och inte vill lämna några lösa trådar.

Serien skulle ha mått bra av att få vara hundra sidor längre så att författarna hade kunnat ge ett bättre djup åt karaktärerna samma kritik hade jag när jag läste jag Scarlet Traces. När man har läst klart The Great Game så har man känsla av att man har nuddat vid väldigt intressanta karaktärer och man har varit i en värld som man verkligen vill veta mer om men som bara tar slut. Känslan är lite den samma som när man köper en god glass och lyckas äta halva men tappar sista halvan på marken.

Det finns en seriösare sida i The Great Game som jag inte tyckte fanns i det första seriealbumet. Det är ifrågasättandet av hur politiken styr media under oros tider man går även ett steg längre än bara kritiserar, man försöker även ge en bild av varför makten måste handla som den gör och låter på sätt läsaren välja om förtrycket/kriget kan vara motiverat.

Teckningsstilen är den samma som i Scarlet Traces när jag läste Scarlet Tracet så var jag kritisk till att där var för många paneler på varje sida. Det är där inte i The Great Game detta känns som en klar förbättring. Man kan läsa The Great Game utan att ha läst det första albumet. Referenserna till första albumet är rätt svaga, men dem finns, så det underlättar om man har läst första albumnet.

Betyg 6

Titel: Scarlet Traces - The Great Game
Utgivare: Dark Horse Comics
Författare: Ian Edginton, D'Israeli


No comments: