Sunday, March 16, 2008

The Portent en serie av fd rollspels illustratören Peter Bergting

Har skrivit en recension av serien The Portent : De dödas rike till Komika Magasin. The Portent är gjord av Peter Bergting som även har gjort illustrationer till rollspelet ”Drakar och Demoner” och ”KULT”.

Något som hade varit riktigt trevligt är om Bergting som är en väldigt duktig illustratör hade gjort en skräckserie i KULT-miljö. När jag tänkte på detta lät jag bläddra igenom KULT-regelboken som jag inte har haft öppen på flera år för att se om jag kunde finna några av Bergting illustrationer. Tyvärr är det svårt att veta vilka som är hans när dem inte är signerade. Men till min häpnad fann jag faktiskt två sidor som är i serieformat direkt i början av regelboken. Vem som har illustrerat dem har jag ingen aning om.

(bilderna ovan är från KULT)

När man ändå är inne på rollspel rapporterade DN för en vecka sedan om att rollspelets fader Gary Gygax skapare av Dungens and Dragon har avlidit. Jag tror att om femtio år när dagens popkultur blir kultur och flyttar in i de finare salongerna så kommer hans storhet erkännas. Gary Gygax kommer inte bara vara rollspelets fader han kommer även vara datorspelens och framtidens interaktiva mediums farfar. När man i framtiden ser tillbaka på World of Warcraft som revolutionerade spelandet och interaktiviteten människor i mellan då blir det svårt att analysera detta utan att ta hänsyn till Gary Gygax.

För övrigt så gjorde XKCD en väldigt slagkraftig serie-stripp efter hans död om rollspelare och döden.



2 comments:

Adam said...

Tack för den upplysningen gällande Mr Gygax. Det gav ju ännu lite mer ljus åt den strippen. Läste den o trodde den gällde rollspelare generellt men nu förstår jag :) ... och efter en tur inom Wiki så förstår jag ju att herrn haft ett finger med i ens liv genom åren ja.

Däremot tror jag inte jag tillhör målgruppen för The Portent ...
"Om du kan bortse från den taskiga dialogen och texten så får du en vacker illustrerad inbunden serie för ett väldigt överkomligt pris."
-jag är inte säker på att jag kan bortse från det i en serie hur som helst.

Fredrik said...

Kanske är vi 12år för gamla för att uppskatta alla delar i The Portent man skulle läst den under DOD91 eran.
Men Bergting är en riktigt duktig illustratör hur som.