Friday, June 20, 2008

Att få sig en känga av den svenska serie eliten.

För ett tag sedan skrev jag en recension av Best Erotic Comics 2008 på Komika magasin. Om man skriver på en portal får man förr eller senare räkna med att bli läst och granskad. Tisdagen (18/6) fick jag mig en rejäl känga av Mikael Sol en auktoritet på seriefrämjandets forum. Detta fick mig att tänka till lite när det gäller att skriva recensioner av serier, framför allt om man gör det som jag på amatörmässig grund.

Jag har kommit in på serievägen från litteraturen och inte igenom illusterandet. Detta ger en problem när det gäller att beskriva illustrerandet. Här kommer lite tips till dig som sitter i samma båt.

Bästa är att exemplifiera tecknandet med en bild. När det gäller antologier så försök publicera en bild för varje berättelse du skriver om. Problematiken med detta är att det oftast råder någon form av copyright. Försök hitta andra serier i din bokhylla som har samma stil detta är svårt för det finns ingen direkt seriekanon. Varje stil känns ofta unik. Använd din erfarenhet från tidigare serieläsning. Detta gjorde jag och det gav mig en känga. För om du har två meter serie i din bokhylla så finns det alltid dem som har 20 meter. Koncentrera dig på historien vilket du förmodligen behärskar och låt bli att beskriva tecknandet ingående skriv enkelt t.ex. om det är i svart och vitt eller i färg. Tyvärr så tappar recension lite kraft då p.g.a. att illustrerandet är en stor del av mediet. Om du skriver för någon annan än din blogg skicka med ett bildexempel även om utgivaren inte kan publicera bilden så har du ett stöd om disskusion uppstår du och utgivare har chans att tillsammans förbättra texten innan publicering.

Viktigaste av allt låt aldrig proffset sätta sig på dig. Som amatör respektera den nerdiga kunskap som en elit har lär dig av den men kom ihåg att eliten avskyr allt vad amatörmässighet heter. Jag är av åsikten när det gäller svenska serieklimatet så finns det en väldigt kunnig elit men denna elit är väldigt kvävande för de som är nya inom seriemediet. Svenska serievärlden har proffsen men saknar de glada amatörerna de som ger varandra tips och konsumentråd de som borde vara den stora massan, de som varje elite behöver men som de inte vill kännas vid. Jag är stolt att vara amatör på seriemediet för mig är serier fortfarande spänning och lekfullhet tyvärr är detta något som jag har märkt av egen erfarenhet från mjukvaruutveckling brukar avta när man blir duktigt på något. Anledningen till att jag inte tar denna disskusionen på seriefrämjadets forum är att jag anser det vara väldigt lågt i tak för amatörer där.

Vad var det då Mikael Sol klankade ner på?

Jag hade skrivit "...där Quinn har försökt teckna människokroppen, på ett så realistiskt sätt som möjligt, i olika ställningar och rörelser, vilket måste vara väldigt svårt för en illustratör."

På detta hade Sol skrivit: ”Är det ironi ?”

Jag anser att teckna människokroppen på så realistiskt sätt som möjligt är en svårighet, varför skulle annars så många konstnärer lägga så mycket tid på att studera muskler och människokroppen. Jag tror att Sol kan hålla med om detta det som jag tror han motsatte sig var att Quinn teckna realistiskt här faller jag tillbaka till de serier jag har läst tidigare, detta är som jag skrev tidigare högst subjektivt när det finns folk som läst både mer eller mindre. Jag publicerar därför en bild från ”The eternal Idol: Afternoon #2” av Quinn även publicerad i ”Shadow of light vol 3” NBM publishing för att var och en själv ska få avgöra:

1 comment:

Horse Shredder said...

kanske menade han att att anatomin har brister som blir än tydligare av det uppenbara målet just att teckna realistiskt? (notera tex det minst sagt rejäla perspektivfelet på benet i vänster/nedersta panelen)