Wednesday, August 13, 2008

Kan gårdagens lek bli morgondagens kultur ?

Sakta men säkert börjar de allra sista i generation X ta sig in i kulturinstitutionerna, kommer då gårdagens populärkultur bli morgondagens kultur? Själv tror jag på detta. P1 håller på att sända den allvarliga leken ett radio program i fyra delar som går igenom rollspelskulturen (lajv,figurspel,rollspel). Förra avsnittet hette demiurgen och handlade om rollspelet KULT. Ett av de mer intressanta rollspel jag spelade i min ungdom.

Även om det är intressant att höra om spelet så är det ännu intressantare som fenomen att det kommer ett radioprogram om det nu. Rollspelskulturen lever ju en marginaliserad tillvaro som hade sin topp för femton år sedan. Men de som var med om den och blev inspirerad av den har nu vuxit upp och börja sakta att analysera sin uppväxt och försöka hitta vad som inspirerade dem till vad de är idag.

Medan detta händer så kommer det ungdomliga att sakta tvättas bort och när man belyser det i ett kulturellt perspektiv kommer man att inse att spelandet hade större värde än vad man trodde för X antal år sedan. Kanske kommer även de personer som skrev regler och världar att lyftas fram som seriösa kulturskapare i efterhand. Personer som hade mycket större betydelse för en generation än vad som tillmättes dem i början.

Ta gärna en titt på Lars Krantz blogg där senaste serien han la upp var just inspirerad av rollspelet KULT.

Tidigare inlägg jag har skrivit om KULT.

4 comments:

lars said...

Hej Fredrik. Tack för att du tipsade om min blogg!
Om du gillade KULT så hoppas jag verkligen att du kollat in Noir. KULT förblir orginalet men det finns riktigt mycket i Noir som jag gillar. Världen, de underbart skrivna novellstyckena och att karaktärerna och dramat är i centrum med mera.

Adam said...

Finns det någon som försökt mäta inflytandet Tolkien haft på eftervärlden. Är det någon som kan föreställa sig vad J K Rowling gjort för läskunnighet och intellekt hos yngre förmågor. Är det någon som kan gissa sig till vad dagens WoW-nerds kan komma att bringa till eftervärlden och samma radioprogram och "finkultur" om 1, 10, 20 år?

Jag vet iaf att leka med ballongrör o skjuta varandra i baken med dem och den smärtan det bringat fått mig att avstå ifrån att starta krig mot några grannstater. Det kanske Putin borde gjort mer i sin ungdom.
/A

Maja said...

allt jag vet om serier och sånt lär jag mig från dig. Tur att du kan förkovra mig lite.

chaucito /maja

Maja said...

nu vill vi veta mer!