Monday, January 12, 2009

Manga på Louisiana

Så har man äntligen vandrat klart igenom den kulturella öknen. Mestadels av ökenlandskapet bestod av att jag befann mig i Indien för jobbets räkning och här tog jobbet mesta av min energi i anspråk. Julen spendera jag igenom att vila upp mig. Tyvärr så byggde jag då också upp en kulturell fetma igenom att endast sitta och spela Fallout 3. Har försökt komma i form igenom att börja läsa Jonathan Littell – De välvilliga

Men nu till något mer intressant i Augusti skrev jag ”Kan gårdagens lek bli morgondagens kultur ?” Detta är något som man kan tänka på när man läser dagens artikel i sydsvenskan om Manga utställningenLouisiana. Vem vet om trettio år så kanske det bara är äldre herrar och damer som går till Storgatan 10 i Malmö för att inköpa vad som då anser vara kvalité litteratur.

Kanske är detta samtidigt som Gaiman får nobelpriset. Kanske sker detta i vårt universum och inte i ett universum som bärs upp av tre elefanter på en sköldpadda. Vilket förvisso verkar vara det universum som det mest är troligt det kommer ske i. (Pratchett han har blivit adlad välkommen in i salongen) .

I framtiden måste man antingen har läst På spaning efter den tid som har flytt eller 40 album Love Hina innan man får höja sitt rödvinglas och säga: Jag har läst en förtjusande romansvit.

5 comments:

Adam said...

Misstar jag mig om jag erinrar mig att du väl ska ha läst "Vägen" i den här perioden med?
Jag handlade hem den på tyska med nu så ska jag se om jag kan kombinera litteratur-upplevelse med språkstudie. :)

Jonas said...

Kul att du kommit igång med bloggandet igen, det har varit en öken även på det området på sistone. Jag fick De välvilliga i julklapp så jag ska väl börja peta på den tegelstenen så småningom. Har precis läst in mig på Palestinakonflikten med "Den etniska rensingen i Palestina" av Ilan Pappe, riktigt lärorik om man vill veta hur det hela egentligen började. Sen har det även blivit "Äkta vara" av Mats-Eric Nilsson och "I trygghetsnarkomanernas land" av David Eberhard så jag har läst på som tusan. Allihop är riktigt bra böcker som jag klart kan rekommendera när du dragit igenom klossboken.

Fredrik said...

Jepp läste "Vägen" men det var ju den som trigga allt Fallout missbruk :P. Såg no country for old men i helgen önska nästan att jag hade läst den boken. Första filmen som jag har gillat på länge. Kan du tyska ? trodde franska var din grej ? :P

Julgran: Jag fick också Mats-Eric Nillson bok i julklapp men den hette "Den hemlige kocken" bara läst några sidor i den men jag ska återgå till den efter "De välvilliga". De välvilliga kräver verkligen att man uppmanar tålamod och litterär stammina. Den är verkligen så lång som den ser ut om inte längre. Har 300-sidor kvar.

Adam said...

Jag hade ju tänkt mig hålla från F3 och satsa på WoW om jag ändå måste spela ... läser recensioner och vad du skriver så jag är rädd det kan bli det ändå.

"De välvilliga"? - vad har jag missat där? Är den längre än Bröderna Karamazov som ligger o väntar på nattduksbordet

Fredrik said...

Man läser bara en bok av Dostrojevski eller av typen de välvillga per halvår. Precis som man inte springer maraton för ofta :P

Dostrojevski brukar också vara långt men hans böcker är psykologiskt intensivare. Borde skriva ett längre utlägg om de välvilliga :P