Tuesday, January 20, 2009

Philosophy now or: How I learned to stop browsing and love slow knowledge

Alla som har gått igenom pressbyrån i Malmö vet vilket hav av tidningar där finns. Har alltid undrat vem som köper tidningar när man har Internet. Efter gått där och slötittat och spätt på mina fördomar fann jag följande tidning Philosophy now – A magazine of ideas 54-sidor pris 75kr riktigt hutlöst när man som sagt kan finna "allt" på Internet. Jag bestämde mig för att köpa den och jag blev positivt överraskad.

Artiklarna i tidningen är skrivet av fackfolk ofta kopplade till något universitet i världen. Det är skrivet på ett sätt som gör att man med väldigt elementära kunskaper i idéhistoria eller filosofi kan ta till sig innehållet. Artiklarna är rätt långa men skrivet på ett pedagogiskt sätt för att man ska förstå resonemangen.

En av de största fördelarna med att läsa dessa texter i tidningsformat är att man koncentrerar sig bättre när man läser, man läser hela texten, där finns inga länkar som distraherar en man tar sin tid både under läsning och efteråt för att reflektera.

Att veta att de finns en redaktör i bakgrunden som har valt ut ett antal personer som bidrar gör att det känns som texterna får ett extra mervärde. Redaktören måste välja texter som har ett värde för läsaren. Internet publicering så behöver man inte välja lika noggrant man kan mest slänga ut något och hoppas folk nappar.

Det kommer att bli fler inköp av tidningar för min del framför allt inom område som filosofi, konst och litteratur områden där reflektion är viktigare än nyhetens behag ämnen som kräver tålamod och får ta tid.

Precis som det finns en motreaktion mot all snabbmat slow food. Så kommer de första ur Internet generationen gå över till ”Slow knowledge” kunskap får ta sin tid kommer bli en slogan.

(Tänk om all reklam såg ut så här, en bok som heter The undercover Philosopher är ju ett måste)

3 comments:

Adam said...

Nu slöläste jag ju iofs bara din blogg här (hihi) men jag snubblade in på motsvarande pressbyrån i Oslo ¨på Sentralstasjon o köpte - "Scientific American: Mind" underbar läsning med flersidiga artiklar om varför vi behöver sömn. Hur hantverk och att aktivera sig motverkar depressioner etc. Mer slöläsning åt folket!
Ps. lovar att sakta-läsa din post med senare :)

Fredrik said...

Trodde du läste mina poster på arbetstid :P

Är det för man aldrig hinner tänka efter och bli deprimerad ? när man sysslar med att aktivera sig ?

Adam said...

Klart jag läser dina poster på arbetstid, men varit ute på kurs hela veckan så kunda bara snika åt mig en lina några minuter :P

Det är väl i grund o botten ren Darwinism.
Kroppen måste skicka ut belöningssignaler om vi gör någonting - det ska löna sig att leta mat och inte sitta still. Så om man nu lagar maten själv isf att köpa halvfabrikat, går o plockar bär eller sticker eller vad som helst så får man lite belöning portionert. Köpte boken "Lifting Depression" från artikelförfattaren, återkommer efter läsning.