Monday, January 26, 2009

Skrota ordet allmänbildning ingen vet vad det är ändå

Sydsvenskan skrev idag om en undersökning där man har kommit fram till att det som ger högst status i Sverige är att vara allmänbildad.

Vad är allmänbildad för något?

Skulle man fråga sin gamla SO-lärare så skulle dem svara att läsa tidningen/ se nyheterna och följa med i världen. Helt enkelt få alla rätt på DN nutidsorientering en gång i veckan. Men frågar man någon annan beroende på kontext så skulle svaret kunna vara: Hur man tillagar rådjursragun, kunna nämna fyra pokemons, att kunna renovera sitt eget hus eller varför inte redogöra för Wittgensteins Tractatus. Någon skulle säkert anse att det ligger i allmänbildningen att kunna namnet på samtliga floder i central Asien eller bedöma om Zlatans lårskada får allvarliga konsekvenser för resterade VM-kval. Och nu har jag bara berört någon form av kunskapsbildning som man kan läsa sig till men vi skulle lika bra även kunna prata om emotionell bildning förhållande/kontakter hantera de vi lever med och runt.

De flesta kan nog enas om att man tycker om allmänbildning men folk skulle aldrig kunna enas om vad allmänbildning är för något. Begreppet allmänbildning borde skickas tillbaka till 60-talets ABF lokaler eller till någon borgerlig salong på 1800-talet fast här skulle dem nog bara vilja ha ordet bildning.

6 comments:

Jonas said...

Pikachu, Raichu, Mewtwo och Koffing!

Jonas said...

Raischu är iofs bara en utvecklad Pikachu, som för övrigt är en utveckling är en utveckling ac Pichu. Så om jag skulle ha en komplett kvartett hade jag nog slängt in Bulbasaur, eller min godzillafavorit Groudon!


BULBASAURRRRR!!!!

Fredrik said...

Kungligt !

Adam said...

Shermander?
Var inte många områden jag kunde glänsa på där inte. Men nåt som jag osökt kommer att tänka på är ju fascinationen i ett spel som TP.

Att kunna svara med År, Namn, Ja/Nej på små små fragment ur sin samtid eller historia och på så sätt uppfattas som allmänbildad.

I love it!

Fredrik said...

I min ungdom så var jag också fascinerad av TP det är märkligt för det är precis som du säger det är bara små fragment. Det var inte direkt heller så att man kunde använda alla de små fragment till något större. Tror fascinationen bestod av att man ville känna sig duktig man måste ju kunna något efter all den tid man hade lagt ner i skolan :P

Tror allmänbildad idag skulle möjligtvis vara den som vet vad han/hon behöver googla på för att finna ut något.

Anonymous said...

Tack for intiresny Blog