Sunday, February 01, 2009

Problematiken med fotografi som konstform

Dunkers kulturhus visar för tillfället Per Bak Jenssens fotoutställning Before the darkness. Det var under denna utställning som jag börja reflektera över problematiken som foto står inför som konstform.

Förr så kunde man i konstformen fotografi gömma tekniska aspekter i det estetiska t.ex. ljussättning, lägga på diverse effekter under framkallning med mera. Processen för att ta fotografi var längre och mer plågsam varje bild behövdes framkallas, antal bilder man kunde ta var begränsat ett urval behövde göras ju fler bilder desto mer tålamod och tid behövdes.

Många av dessa aspekter är raderade idag, tekniskt utrustning i form av kameror och ljussättnings program går att köpa för en Mac Job lön, guider går att hitta gratis på nätet eller i en tidning på pressbyrån. De estetiska värden som fanns tidigare gömt i tekniken har nu blivit blottade och tillgängliga för alla. Teknik som ingrediens i fotografins estetik har blivit mindre. Tekniken har delvis förvandlats till något kommersiellt som ibland kan liknas vid penismätningen som ägde rum när allmänheten på 90-talet skulle surfa på HI-FI vågen. Inte sagt att kommersiellt är av ondo det har gjort att fler har kommit åt utrustning till ett billigare pris vilket är gott nog.

Efter tekniken kommer vi till motivet kanske det viktigaste inom konstformen. För tjugo år sedan så kunde man som svensk åka till USA ta lite sköna bilder komma hem framkalla och hänga ut. Exklusiviteten kom då till distansen av motiven, idag när det är billigare än någonsin att resa samt när tekniska hindret inte finns där och när internet kopplar ihop folk från hela världen, då blir exklusiviteten i bildens estetik mindre värd. Finns alltid de som skulle invända att bildens perspektiv eller aspekt utgör en stor del av estetiken, må vara men jag rubricerar detta som tekniska aspekter.

Då kommer vi till innebörden av bilden det är här skillnaden går mellan dagens teknikfotografer och fotografi som konstform. Konstnären är den person som kan fylla bilden med en innebörd. Det räcker inte längre att bilden endast ska tala. Konstnären måste kunna förklara den bakomliggande drivkraft varför han just har valt att presentera denna bild. Vilka värden vill han lägga i bilden. Idag är det viktigare än någonsin att fotografi bör ses som ett hantverk fram till att fotografen kan föra ett filosofiskt resonemang runt bilden eller bildserien han har tagit först då kan fotografi bli konstform igen.

En rolig anekdot från min resa i New York under hösten 2008 var att när vi skulle gå mot Brooklyn bridge så sa Kristoffer att vi var tvungna att ta ett klassiskt underbron foto. Förstod aldrig vad han menade med att det var ett klassikt motiv. I Before the darkness så var där en mindre serie med bilder från New York från 90 talet och vad fick man inte se där: om inte ett under bron foto.

Från Before the darkness
av Per Bak Jenssens
















Taget av mig hösten 2008.









Hur var då utställningen för övrigt? Bor man nära Helsingborg och är intresserad av foto både tekniskt och konstnärlig så är det värt ett besökt. Bilden jag visade ovan tillhörde några av de mindre bilderna. De flesta bilder som ställdes ut var i färg och tryckta i 2x2m format.

5 comments:

Jonas said...

Grajen med fotografi som med alla former av kreativa uttryck, är att dess kvalité alltid ligger i betraktarens och skaparens öga. Väldigt avancerade kameror har på de senaste åren blivit väldigt lättillgängliga. Det har inneburit att nu har alla en mer eller mindre avancerad systemkamera och tusentals bilder liggande hemma på hårddisken. Men har detta utvecklat konstformen i samma höga grad? Knappast. Det blir däremot alltid ett fåtal procent som blir mer intresserad av vad man kan göra om man lägger lite tid och intresse på sin nyinförskaffade apparat och lägger lite kreativitet i den.

Om det sedan är en Hasselbladare för hundratusentals kronor eller en mobilkamera kan kvitta om det bara är rätt person bakom avtryckaren. En bra bild är alltid en bra bild, sen om man använt det ena redskapet eller det andra kan kvitta. Det är samma inom musik, jag såg ett program på SVT igår där ett antal finkulturella musikanter fick gissa om det var ett instrument för skitmycket pengar eller ett som var köpt på Netto. Många av dem kunde inte höra skillnaden! Personen som spelade på dem spelade jäkligt bra på bägge två.

Jag rabblar på som vanligt, men mer eller mindre teknik göra inte ett medium mer eller mindre estetiskt tilltalande. Det må vara väldigt lätt att ta en bild idag men det är fortfarande lika svårt att skapa ett vackert konstverk. Det handlar om hängivenhet och blod svett och tårar!

Jonas said...

Förresten ska Mattias starta upp en ny kurs i fotografi och visuell kommunikation till hösten, på tal om detta. Han göra mycket bra distanskurser som jag klart kan rekommendera. Det är på tiden att du börjar lära dig använda din leksakskamera! =)

http://www.moderskeppet.se/live/arkiv/2009/var-framtid-ar-en-ny-kurs-for-dig/

Adam said...

Tack Jonas, registrerade en profil på studera.nu o tänkte anmäla in mig till kursen Digital Bildbehandling på distans :)

Stoffe said...

Det var ju det jag sa, man kan inte åka hela vägen till New York och turista vid Brooklyn Bridge utan att ta under bron fotot!

Fredrik said...

Ahh stör mig att jag inte får mail när folk skriver på min blogg det fungerade ju innan eller så var det bara för det inlägget.......Den kursen verkar riktigt nice och det var ju länge sedan man tanka på några högskolepoäg....Men har man tid egentligen :P

"I vår nya kurs kommer vi att ge teoretiska kunskaper i visuell kommunikation samt de viktigaste fotografiska färdigheterna för att komma igång med eget bildskapande. Du ska få chansen att utveckla dig själv och bli en bra fotograf."

Visuell kommunikation är ju ett riktigt plus känner att jag behöver kunna det när man gör UI på jobbet :P fan va man är dålig på det....